<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6465354\x26blogName\x3drahina.info+%7C+blog\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://rahina.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dfi_FI\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://rahina.blogspot.com/\x26vt\x3d-459504989336909596', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

rahina.info | blog

Espressohöyryistä höpinää

Arvo

Ystäväni lukaisi kirjalistani ja oli melkeinpä shokeeraantunut kun olin valinnut Amerikan Psykon listalle. Kävimme sitten pitkän keskustelun sen kirjan kulttuurillisesta arvosta ja arvoista kirjailijalle, lukijalle sekä kustantajalle. Kirjahan on hieno. Epämukava, vastenmielinen ja mahdollisesti ahdistava, mutta ne kuuluvat olennaisesti kirjaan. Ilman niitä se olisi vain yksi kahdeksankymmentälukua kuvaava kirja. Se ei olisi sama kirja. Ystäväni mukaan kirjassa ei ole muuta arvoa kuin shokeerausarvo, joka ei kuulemma sitten voi luoda minkäänlaista konkreettista arvoa. Mutta kuten sanottua Arvo syntyy monista asioista. Kirjailijalle arvo muodostuu yhteiskunnan reaktioista ja luomisesta. Mikäli kirja olisi vain yhdentekevä yhteiskunnalle sillä ei olisi Arvoa. Vain henkilökohtainen arvo kirjailijalle. Lukijalle "tabu"kirja tuo näkemyksen yhteiskunnan silloiseen moraaliin. Kun kirja herättää paljon huomiota se on astunut tietyn rajan yli. Rajan yli voi astua monilla tavoin, mutta mikäli se liioitellaan ei se toimi. Amerikan Psykossa on siis kirjallista arvoakin. Kirjallisen arvon huomaa lisäksi kielestä. Ellis osaa kirjoittaa, mikä tuo lisäArvoa lukijalle, koska kieli on tärkeä aspekti kirjaa luettaessa.
Kirja myös useimmiten peilaa aikaansa - varsinkin kun kyseessä on aikalaiskuvaus - jolloin kirjaa voidaan analysoida kirjailijan näkemyksenä ajasta.
Kirjan Arvo kustantajalle on kohtalaisen mitätön asia, koska harvoin kirjaa julkaistaessa haetaan muuta kuin myyntilukuja.
Jossain vaiheessa keskustelua Ystäväni veti teemumäki-kortin. On helppoa shokeerata tappamalla kissa ja masturboimalla sen päälle, mutta mielenkiintoisen siitä tekee se miten se tehdään ja onko siinä mitään perusteltavaa. Suurin osa ihmisistä keskittyy vain siihen että kissa tapettiin ja pitävät tästä kiinni kynsin hampain näkemättä yhtään mitä sen ympärillä on. Mäki kuvasi onnistuneesti yhteiskuntamme hippokraattisuutta näyttämällä ensin ihmisen tuskaa jota näemme joka päivä ja sitten tappamalla kissan antaen vaikutelman että se on nautinnollista. Katsomme päivittäin viihdettä - oletettavasti koska pidämme siitä -> se on nautinnollista - josta osa perustuu ihmisten kuolemaan ja kärsimykseen. Miksi kissan kärsimys on poikkeavaa? Kissa oli teoksessa täysin irrelevantti. Kissan osa oli toimia initaattorina yhteiskunnalliseen keskusteluun moraalista. Samoin kuin Amerikan Psyko.
Huolestuttavaa on se että voidakseen kohahduttaa ja herättää yhteiskunnallista keskustelua pitää tappaa ihmisten mielissä. Konkreettisesti tai illuusionastisesti.
« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »

» Lähetä kommentti